Do you own/operate a drone? එසේනම් ඔබ සිවිල් ගුවන්සේවා අධිකාරියේ (CAA) නවතම drone නියාමන ගැන දැනුවත් විය යුතුමයි!

අද (16/01/2017) මව්බිම පත්තරේ මුල් පිටුවේ ප්‍රමුඛ පුවත
ඩ්‍රෝන යානා මිලෙන් අඩුවීම හා ක්‍රියාකාරිත්වය පහසුවීමත් සමග ලංකාව පුරා ඩ්‍රෝන යානා එනම් නියමු රහිත දුරස්ථ පාලක ගුවන් යානා භාවිතය ඉහල ගොස් තිබෙනවා. බොහෝ මාධ්‍ය ආයතනය සිය ප්‍රවෘත්ති වාර්තාකරණය සඳහා ඩ්‍රෝන යානා භාවිතා කරන අතර වෙළඳ දැන්වීම් හා වාර්තා චිත්‍රපට නිර්මාණයටද HD කැමරා සවිකල ඩ්‍රෝනයානා බහුලව යොදා ගන්නට පටන් අරගෙන. 

ඒවගේම විවිධ දේශපාලන පක්ෂ පවා සිය උද්ගෝෂණ හා වෙනත් දේශපාලන ක්‍රියාදාමයන් පටිගතකිරීම හා ප්‍රචාරණය සඳහා ඩ්‍රෝන යානා භාවිතා කරන්නට උනන්දුවෙනවා. මේ නිසාම ඩ්‍රෝන යානා මිළදීගැනීම, විකිණීම, සන්තකයේ තබාගැනිම හා විශේෂයෙන්ම පියාසර කරවීම සඳහා නියාමන  ප්‍රකාශයට පත්කරන්නට ශ්‍රී ලංකාවේ ගුවන්ගැබෙහි නිළ නියාමන අයිතිය සතුවන සිවිල් ගුවන්සේවා අධිකාරියට සිදුවෙලා.

සිවිල් ගුවන්සේවා අධිකාරිය මේ අරගෙන තියෙන පියවරයන් ඩ්‍රෝන භාවිතා කරන්නන්ගේ කණස්සල්ලට හේතුවන්නට පුලුවන් වුනත් නිසි පුහුණුවක්, වගකීමක් හෝ අවබෝධයක් නොමැතිව ඩ්‍රෝන යානා ක්‍රියා කරවන්නට යාමෙන් සිදුවිය හැකි හානි මෙන්ම නීතිමය ගැටලුවලට හොඳම උදාහරණය ඊයේ අනුරාධපුරයේ රුවන්වැළිසෑය අභියසින් වාර්තාවුනා. 

රුවන්වැලි මහසෑය අභියස සිදුකෙරුණු පිංකමක් ගුවනින් වීඩියෝගත කරන්නට තැත්කල පුද්ගලයෙකු අතින් යානයේ පාලනය ගිලිහීයාම නිසා එය චෛත්‍ය රාජයාගේ කොත්කැරැල්ලේ ගැටිලා. මෙයින් කොතෙහි ඇති චූඩා මාණික්‍යයට හානිවී ඇතිදැයි සොයාබලන්නට පුරාවිද්‍යා දෙපාර්ථමේන්තුව කැඳවන්නට සිදුවෙලා. ඩ්‍රෝනය පියාසරකල තැනැත්තා ලක්ෂ 50ක ශරීර ඇප මත නිදහස් කරලා තියෙන්නේ වාර්තාව ලැබෙන තෙක්. කොත් කැරැල්ලට හානිවී ඇතිනම් එම ඩ්‍රෝනය පියාසරක කල තැනැත්තාට ඇතිවිය හැකි නීතිමය ගැටලු හිතාගැනීමටත් අපහසුයි.

මේ වගේ ගැටලු මෙන්ම ඩ්‍රෝන යානා මගින් මිනිසුන්ගේ පෞද්ගලිකත්වයට සිදුවිය හැකි බරපතල හානි හේතුවෙන් සිවිල් ගුවන් අධිකාරිය ඩ්‍රෝන යානා භාවිතය නියාමනය කරන්නට ගත්ත පියවර ඉතාමත් කාළෝචිතයි කියලා අප විශ්වාසකරනවා.

පසුගිය ජනවාරි 10වැනිදා ප්‍රකාශයට පත්කල සිවිල් ගුවන්සේවා අධිකාරියේ ඩ්‍රෝන යානා නියාමන ඉතාමත් සංෂිප්ත ලෙස මෙහි දක්වා තිබෙනවා. සිවිල් ගුවන්සේවා අධිකාරිය නිකුත්කල සම්පූර්ණ නියාමන පත්‍රිකාව මෙතනින් බාගත හැකියි.

1. අදාලත්වය

Section 80 of the Civil Aviation Act No.14 of 2010 and Article 8 මගින් සිවිල් ගුවන්සේවා අධිකාරියට ලබාදී ඇති බලතල යටතේ නිකුත්කර ඇති මෙම නියාමන අදාල වන්නේ; ශ්‍රී ලංකාවට අයත් ගුවන්සීමාවේ පියාසර කරවන දුරස්ථ නියමුවෙකු මගින් ක්‍රියාත්මක යානා (remotely piloted aircraft), පාලන වයරයක් මගින් පාලනය කරවන ආකෘති ගුවන්යානා (ontrol line model aircraft), නිදහසේ පියාසර කරවිය හැකි ආකෘති ගුවන්යානා හා ඩ්‍රෝන යානා (free flight model aircraft or droneසඳහාය.

2. ඩ්‍රෝන හා දුරස්ථපාලක යානා පියාසර කරවන්න අවසර ලබාගැනීම.

A. ඩ්‍රෝන/දුරස්ථ නියමු යානා පියාසර කරවීමට, නිර්මාණය හා නිෂ්පාදනය සඳහා නිසි දැනුමක් හා පුහුණුවක් ඇති පුද්ගලයින් හා ආයතන ලෙස සිවිල් ගුවන්සේවා අධ්‍යක්ෂක ජෙනරාල්වරයා විසින් පිලිගන්නා පුද්ගලයින් හා ආයතනවලට පහත සඳහන් ඩ්‍රෝන ක්‍රියාකාරකම් සඳහා අවසර ලබාගත හැකිය.

(i) ඩ්‍රෝන/දුරස්ථ නියමු ගුවන්යානා පියාසරකරවීම සඳහා නියමු අවසර 

(ii) දුරස්ථ නියමු ගුවන්යානා පියාසරකරවීම පුහුණු කරවීම සඳහා අවසර ලබාදීම

(iii) ඩ්‍රෝනයානා පියාසර කරවීම පිලිබඳව Notice To Airmen (NOTAM) දැනුම් දීමක් සඳහා අවසර දීම

(iv) ඩ්‍රෝන/දුරස්ථ නියමු ගුවන්යානා නිර්මාණය හා වෙනස්කිරීම සිදුකිරීමට අවසර දීම.

(v) ඩ්‍රෝන/දුරස්ථ නියමු ගුවන්යානා නිර්මාණය/නිෂ්පාදන කටයුතු අධීක්ෂණයකින් පසු අවසර දීම.

(vi) ඩ්‍රෝන/දුරස්ථ නියමු ගුවන්යානා පියාසර කරවීමට අවසරදීම

B ඉහත සඳහන් කල කරුණුවලට අමතරව, වෙනත් සඳහා ඩ්‍රෝනයානා මෙහෙයුම් සඳහා අධ්‍යක්ෂක ජෙනරාගෙන් අවසර පැතීමට හැකියාව ඇති අතර, එම අවසර ලබාදීම සළකාබැලීමට හැකිය.

C ඩ්‍රෝන/දුරස්ථ නියමු ගුවන්යානා පියාසර කරවීමට, නිර්මාණයට, නිෂ්පාදනයට හා වෙනස්කම් කිරීමට, නියමු පුහුණුවට හා නඩත්තුවට බලයලත් පුද්ගලයින් හා බලයලත් ආයතන බවට පත්වීමට බලාපොරොත්තු වන්නන්, ඒ සඳහා නියමිත අයදුම්පත පුරවා, තමන්ගේ සුදුසුකම් හා පුහුණුව පිලිබඳව විස්තරද සහිතව සිවිල් ගුවන්සේවා අධ්‍යක්ෂකවරයා වෙත යොමුකල යුතුය. 

3. බර අනුව ඩ්‍රෝන/දුරස්ථ නියමු ගුවන්යානා වර්ගීකරණය

මෙම නියාමන ක්‍රියාත්මක කරවීම සඳහා ඩ්‍රෝන/දුරස්ථ පාලන ගුවන්යානා, ඒවායේ බර අනුව වර්ගීකරණය කොට ඇත.










4. ඩ්‍රෝන කාණ්ඩ අනුව මෙහෙයුම් සීමා

CATEGORY - A

A කාණ්ඩයේ ඩ්‍රෝන යානාවක් පියාසරකරවීම සඳහා අධ්‍යක්ෂක ජෙනරාල්ගෙන් මේ කාණ්ඩය සඳහාම විශේෂ අවසරයක් ලබාගත යුතු අතර නියමුවන් සහිත සාමාන්‍ය ගුවන්යානා පියසැරිය සඳහා බලපවත්වන සියලුම නීතිරීති පිලිපැදිය යුතුය.

CATEGORY - B

මෙම කාණ්ඩයේ යානා පියාසැරිය හා මෙහෙයුම් සඳහා මෙම නියාමන ප්‍රකාශයේ අඩංගු සියලුම නියාමන බලපැවෙත්වෙන අතර, සිවිල් ගුවන්සේවා අධ්‍යක්ෂක ජෙනරාල් විසින් බලයලත් පුද්ගලයෙක් හෝ බලයලත් ආයතනයක් ලෙස නම්කල පුද්ගලයින් හා ආයතනවලට නිෂ්පාදනය, පියාසරකරවීම හා නඩත්තුව සිදුකල හැකිය.

CATEGORY - C

කැමරා, අධෝරක්ත සංවේදක හා වෙනත් දත්ත ග්‍රහණය හා ගබඩාකරගත හැකි උපක්‍රම නොමැති, බහිර යමක් ගෙනයා හැකි උපක්‍රම සවිකොට නොමැති, පිටස්තර පුද්ගලයින්ගේ පෞද්ගලිකත්වයට හෝ දේපලවලට හානියක් සිදු නොවිය හැකි C කාණ්ඩයේ (බර ග්‍රෑම් 200 - ග්‍රෑම් 1000) ඩ්‍රෝන යානා, එම යානා විකිණීම/කුළියටදීම සඳහා අවසරත් වෙළඳ ආයතනවල කොන්දේසිවලට යටත්ව භාවිතාකල හැකිය. කැමරා සවිකර ඇති ඩ්‍රෝන සඳහා මෙම නියාමන කොන්දේසිය වලංගු නැත. 

CATEGORY - D

සිවිල් ගුවන්සේවා අධ්‍යක්ෂක ජෙනරාල් ගෙන් අවසර නොමැතිව මෙම කාණ්ඩයේ යානා අඩි 150 අඩු උසකින්, පෞද්ගලික දේපලක් ඇතුලත හෝ ඩ්‍රෝනයානා පියාසරකිරීමට අවසර ඇති පොදු අවකාෂවල පියාසරකරවිය හැකිය.

මෙම කරුණු වලට අමතරව සිවිල් ගුවන්සේවා ඩ්‍රෝන නියාමන පත්‍රිකාවේ අයිතම අංක 5 සිට අංක 31 දක්වා ඩ්‍රෝන පියාසැරිය, නඩත්තුව, විකිණීම සඳහා තවත් නියාමන විධිවිධාන දක්වා ඇති අතර, දැනට ඩ්‍රෝන යානා සතු පුද්ගලයින් හා ආයතන මෙම නියාමන සියල්ලම පැහැදිලිව කියවා තේරුම්ගෙන අවශ්‍ය අවසරයන් ලබාගත යුතුය.

DOWNLOAD:

Requirements for Operation of Pilotless Aircraft (Unmanned Aerial Vehicles Unmanned Aircraft Systems /Remotely Piloted Aircraft/Drones)

http://www.caa.lk/images/stories/pdf/implementing_standards/sn053.pdf



__________________________________________________________________________

Creative Commons License VIDYA GAWESHANA - විද්‍යා ගවේෂණ by Terence Kahapola Arachchi is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. Based on a work at http://vidya-gaweshana.blogspot.com/. Permissions beyond the scope of this license may be available at http://vidya-gaweshana.blogspot.com/. . POSTED BY : Terence Kahapola Arachchi  . AUTHOR/OWNER/ADMINISTRATOR . CONTACT    : terence.arachchi@gmail.com . GOOGLE +   : About Me  . FACEBOOK : www.facebook.com/terence.arachchi  .   __________________________________________________________________________

Comments